Geoblog.pl    Kalessin    Podróże    Autem w Dolomity i do Czarnogóry    Durmitor szlak na Crvena Greda
2022

Durmitor szlak na Crvena Greda

Czarnogóra
Czarnogóra, Žabljak

Dziś prognozy piękne więc zaplanowaliśmy jedyny dłuższy szlak, na szczyt Crvena Greda. Tak do końca nie wiedzieliśmy, jaki on bedzie. Miał być na poziomie Moderate 1, 4-5godzinny. Pojechaliśmy autem wyżej do Momcilov Grad, gdzie zaczyna się szlak. Najpierw wiedzie prze teren otwarty, zaraz wchodzi do lasu i wychodzi na polanie, z której widać już dokąd zmierzamy. Wydaje się daleko i wysoko. Wkrótce w lesie można odbić do Jablan Lake. My idziemy w stronę skalistych ścian. Trochę wspinaczki po luźnych kamieniach, wąska ścieżka idąca delikatnie w górę i piękny widok z góry na Jablan Lake, a także cel naszej podróży. Tu zaczynaja się miejsca lekko eksponowane i wymagające podpierania rękoma. Trzy odcinki są trudniejsze, ale dzieciaki świetnie dają radę. Wspinaczek po skałach jest więcej, ale pozostałe już nie w pobliżu przepaści. Spotykamy po drodze wracająca grupę Polaków. Podobno najtrudniejsze z nami :) Końcówką to ścieżka wśród gęstej kosodrzewiny. Czujemy się jak olbrzymy kroczące nad lasem. Jesteśmy na szczycie. Poza nami są jeszcze 4 osoby. Widać stąd nie tylko zieloniutkie Jablan Lake, ale też błękitno-turkusowe Czarne Jezioro koło naszego kempingu. Odpoczynek, podjadanie, no i trzeba jeszcze wrócić. Powrót minął nam szybko. Z Wojtkiem bylibyśmy u celu z pół godziny szybciej, ale trzeba było na Pawełka poczekać. Cała trasa zajęła nam ok 4,5 godziny. Polecam - ładna i ekscytująca. Nie ma czasu na nudę. Odradzam osobom z lękiem wysokości czy problemami z poruszaniem, ale warto pokonać chociaż pierwsze podejście i popatrzeć z góry na jezioro i szczyty, a potem można odpocząć nad Jablan Lake.

Obiad znów w Konoba Luna w Zabljaku. Polecamy ta restaurację. Jest tanio i smacznie, a porcje duże, tylko kelner beznadziejny. Porcje naleśników są małe , ale kosztują 1,5 Euro więc zawsze można zamówić dwie. Fajne mięsa i naleśniki z serem na słono.